Corporation Ore Deposit

THCore64733ad78

pátek 14. září 2007

OGame - Par rad do zacatku

OGame, par rad do zacatku:

Rozhodl jsem se, ze napíšu nováčkům pár svých postřehů a rad formou skromného tutoriálu "jak rychle vybudovat silné impérium"
Zkušenosti s hraním mi přibývají, takže budou přibývat i mé postřehy jak nejefektivněji (IMHO) ogame hrát.
Pokud se někdo těchle pravidel bude držet, určitě neprohloupí a troufám si říct, urychlí svůj vzestup.
Jestli někdo nesouhlasí, budu rád, když obohatí tenhle tutorial i jiným, než pouze mým, suběktivním pohledem.
Takže tady to je:

Doly, těžení surovin, první budovy
Ze začátku je pochopitelně důležité vybudovat doly na co největší úroveň. Bez surovin nenahrajete nic, a OGame vás rychle omrzí, že :)
1) První dva až tři dny budujte hlavně doly na železo a krystaly.
Deuterium na začátku moc nepotřebujete a zpravidla jej máte stále hodně... Šestá úroveň deuteriového dolu vám bude stačit určitě nějakou dobu...
Vykašlete se tedy na všechno ostatní a investujte do těžení železa a krystalů.
2) Teprve poté vybudujte továrnu na roboty (na 2 lvl), je to podmínka pro postavení hangáru.
3) Postavte hangár, zvyšujte úroveň podle potřeby.
Tím mám na mysli, že nemá smysl zbytečně zvyšovat úroveň budov dokud to nutně nepotřebujete, investujte s rozmyslem a ke svému maximálnímu užitku.

(Například je hloupost zvyšovat hangár na úroveň 5, jestli ještě nemáte ani impulzní pohon - pátou úroveň využijete až když budete chtít stavět křižníky, to zjistíte v odkazu "technologie" - tabulce "lodě")

4) Priorita investic by měla jít podle mne v tomto pořadí:
1)do budov,
2)do výzkumu
3)útočné letky/obrany (dle situace).

Prioritu podřizuji této logice:
1) O výzkum ani budovy už nikdy nepřijdete!
2) Obrana či letka závisí na situaci.
- Obrana je lepší v tom smyslu, že i po úspěšném napadení máte 70 procentní pravděpodobnost, že se opraví.
- Letka je takřka nutností, protože musíte farmařit (farmaření = výraz pro opakované kradení surovin protivníkům, resp. loupežné útoky)
Za kořist si koupíte, doly, výzkum i obranu...
(jen pro obraz, jak dlouho čekáte např. na 20.000 krystalů? Asi dost kdyby jste měli jen čekat, osobně nafarmařím kolem 150.000 železa 100.000 krystalu denně! i víc..)


Pokud máte hodnotu energie v mínusu, klikněte na odkaz "suroviny" kde můžete ubrat výkon méně potřebným dolům (například když nepotřebujete deuterium, můžete výkon dolů snížit a tím ušetřit energii pro doly u kterých potřebujete maximální produkci (železo, krystaly...)
Toho můžete využít i když předpokládáte, že se k ogamu delší dobu nepřipojíte a vypnout tak výrobu surovin. Vezmete tím nepřátelům motivaci útočit na vaše planety. Proč by někdo posílal útok na planetu kde není ani 50 železa a 10 krystalu chráněných obranou, že :)

Technologie
Používejte hodně odkaz "technologie" kde se dozvíte co potřebujete k novým stavbám, lodím, výzkumům.
Ve výzkumu jděte za jedním cílem, nezkoumejte všechno a vlastně nic...
Například zjistěte si, co potřebujete na vybudovaní kolonizační lodě a do toho jediného projektu cpěte všechny suroviny.

Kolonizace
1) Co nejdříve vybudujte kolonizacni lode! (jsou drahe, ozelite vyzkum, nebo nejaky super důl, nedá se nic delat, lepsi je rozvijet dve planety nez jednu. Na obou budujete nezavisle a casem z te druhe budete moci zasobovat surovinami tu hlavni planetu, ne ktere zkoumate.

_/ _/ _/ _/ _/ _/ _/ _/ _/ _/ _/ _/ _/ _/ _/ _/ _/ _/ _/ _/ _/ _/ _/ _/ _/ _/ _/ _/

Jak kolonizovat planetu:
1) Nejdříve si v galaxii a systému najděte místo pro kolonizaci. To je jakákoli volná pozice, kde není zobrazena žádná planeta (pozic je 15) - je prázdné. Zapamatujte si souřadnice (např. 1:2:3)
2) Kliknete na odkaz "letka" a vyberte kolonizacni lod ze seznamu lodi.
Pokracovat
3) Zadejte v prvním řádku (cíl) souřadnice, které chcete kolonizovat (v našem příkladu 1:2:3)
Pokračovat
4) Vyberte ze seznamu akcí "kolonizace". Nenakládejte loď žádnými surovinami! Ztratily by se.
pokračovat
5) To je vše :) Oběví se tabulka s údaji o vyslání letky a automaticky vás přesměruje zpět na odkaz "letka". Teď už jenom čekáte až kolonizační loď dorazí na určenou pozici. Poté vám přijde zpráva o úspěšné kolonizaci, popřípadě neúspěšná, pokud by někdo náhodou kolonizoval planetu těsně před vámi. To je ovšem značně nepravděpodobné :)

_/ _/ _/ _/ _/ _/ _/ _/ _/ _/ _/ _/ _/ _/ _/ _/ _/ _/ _/ _/ _/ _/ _/ _/ _/ _/ _/ _/

Pozn. Je zbytečné využívat jiné planety k něčemu jinému než jako doly, tím myslím - výzkumné laboratoře, vysoké úrovně skladů atp. tam nestavějte - na začátku je to zbytečné mrhaní surovinami.

3) Mějte co nejvíce planet, co nejdříve!!! (co dodat, že :)
Muzete jich mit max 9, je dobre vybirat planety ke kolonizaci v rozmezich pozic 4 - 12 ! Existuje tabulka velikosti planet a jejich teplot, uvádím ji níže..
Moc blizko slunci (pozice 1 - 4) jsou moc horke a pravdepodobnostne nejmensi.

- Čím chladnejsi planeta tim vetsi produkce deuteria,
- Čim vyšší je nejvyšší teplota, tim je vetsi produkce energie ze solarnich satelitu.

Ty nejsou ovsem nejidealnejsim zdrojem energie, protoze jsou znicitelne nepratelskym utokem...
(pozn. Solární elektrárny to neovlivnuje, produkují vždy stejně)

Casem budete určitě hledat větší planety než mate, idealni jsou s poli 160+!!!
120 polí taky neni nejhorsi, na doly super... kolem 80 nic moc, ja si je nechávám jako doly, casem je opustim a budu hledat vetsi. Prozatím se mi neoplácí opouštět planetu a investované suroviny... později ve hře to takový problém není.

Tady je ta tabulka velikosti. Tedy znovu, pri kolonizaci mate 60 procentni pravdepodobnost, ze ta planeta bude velka v rozmezi uvedenem v tabulce. Muzete tedy (nepravdepodobne) narazit na obra i na pozici 1.. nebo kolonizovat zasraneho trpaslika na pozici 4,5...

Pozice 1: průměrně: 64, 60% mezi 48 a 80 poli
Pozice 2: průměrně: 68, 60% mezi 53 a 83 poli
Pozice 3: průměrně: 73, 60% mezi 54 a 82 poli
Pozice 4: průměrně: 173, 60% mezi 108 a 238 poli
Pozice 5: průměrně: 167, 60% mezi 95 a 239 poli
Pozice 6: průměrně: 155, 60% mezi 82 a 228 poli
Pozice 7: průměrně: 144, 60% mezi 116 a 173 poli
Pozice 8: průměrně: 150, 60% mezi 123 a 177 poli
Pozice 9: průměrně: 159, 60% mezi 129 a 188 poli
Pozice 10: průměrně: 101, 60% mezi 79 a 122 poli
Pozice 11: průměrně: 98, 60% mezi 81 a 116 poli
Pozice 12: průměrně: 105, 60% mezi 85 a 129 poli
Pozice 13: průměrně: 110, 60% mezi 60 a 160 poli
Pozice 14: průměrně: 84, 60% mezi 42 a 126 poli
Pozice 15: průměrně: 101, 60% mezi 54 a 149 poli

Obrana
Obrana - tak to je kapitola sama o sobe... Existuje doporuceny prepocet, na kolik raketometu se ma stavet maly laser, na kolik malych laseru tezky atd.... Pro formu ho zde uvedu ovšem.... já to moc nežeru, protože jsem si prostudoval tabulku o rychle strelbe a obrana je relativní vůči protivníkovým možnostem...
Raketomety jsou vylozene na to aby je nekdo znicil kriznikama rychlou strelbou... Lehke lasery jsou na tom lepe a jsou levne. Jsou však zranitelné bitevními loděmi.

Obrana 10 raketometu, 10 lehkych las., 2 ion kanonu a maleho planetarniho štítu je pořád úplně na nic - nikoho nezastavi. Když už se rozhodnete budovat obranu, tak pořádně. Tím myslím, že dva tři dny to bude váš největší žrout surovin.
Rozmyslete se, jakou silou disponují protihráči a zda neinvestovat raději do budov, či výzkumu.
V budování obrany myslete ve stovkách... Nebo radeji v tisicich a buďte stále nespokojeni :) Trva to dost dlouho, nez se neco vybuduje, nicméně stavějte obranu vzdycky ze surovin co vam zbydou kdyz odchazite od compu.... Nebudou lákadlem pro útočníky, zato každých 10 raketometů navíc je odrazuje.
Klasika je: alespoň nejaka obrana, pokud možno žádne suroviny (opět - co postavite nemuze vam uz nikdo zborit, obrana ma 70% pravdepodobnost ze to prezije, o lode a solarni satelity prichazite nejdrive)

"Obrana 160 raketometu, 75 laseru, 15 tezkych laseru, 5 ion kanonu, i maleho planetarniho stitu a 5 krizniku, 40 lehkych stihacu... nejake tezke zbraně... Do toho uz se kazdy nepusti, protoze z tohodle vypisu si precte = hodne velke ztraty... :) Ale to se samozrejme tyce pokrocilejsich fazi hry, nikoli zacatku o kterych zde pisi..."

Útoky
1) Vynaleznete co nejdrive krizniky! Vyzkum neni zase tak drahy jak se zda, maji rychlou strelbu na raketomety (tzn. 1 kriznik dokaze znicit za 1 kolo az 10 raketometu) 10 krizniku na opevnene planete kde je malo surovin odradi od utoku kazdeho logicky mysliciho cloveka! Za kazdy kriznik mate mimochodem 29 bodu do umisteni...
Nekde nize uvadim tabulku cen lodi a bodu za ne.

2) Farmarte jako o zivot!!!! Nezapomente pouze na pravidlo "buseni" tzn. ze na jednoho hrace muzete behem 24 hodin poslat maximalne 6 utoku... Osobne se priznam, ze sam nekdy v tom zmatku ve zpravach jsem toto pravidlo nejspis porusil, ale kdyz to neni umyslne, neni to zase takova katastrofa, ze :))
Nevim jak funguje system v ogamu, ale ten postizeny hrac vas nejspise musi udat moderatorovi... Neaktivni hraci mimochodem nezalujou, ale chci videt kdo stihne na jednoho poslat 6 utoku... Obecne je to nesmysl, protoze když vyberete suroviny, co tam chcete ještě delat, že...

3) Pro útoky si vyhlednete pro zacatek nejakeho neaktivniho hrace. Ma za jmenem takove to (i), a jeho jmeno je zobrazeno šedou barvou. Nevztahuje se na neho "novackovska ochrana", to je, ze nikdo nemuze utocit na nikoho s rozdilem, uvedenym nize.

Jinak koho to zajima, ochrana nováčků funguje takhle:

<> 5.000 bodů: Nemůžeš útočit na nikoho s méně než 20% svých bodů, kdo má méně než 5.000 bodů, a oni nemohou útočit na tebe.

> 25.000 bodů: Můžeš útočit na všechny kdo maji vice než 5.000 bodů a všichni ti také můžou útočit na tebe.

4) Tohle je fuckt dulezite!!!!! U utoku myslete na to, ze poberete maximalne polovinu surovin nashromazdenych na planete!

Maly transporter pobere max 5000, velky 25.000 surovin.

Dam nejaky zjednoduseny priklad utoku na jednu planetu:

*Mate 1 velky transporter, a rekneme 6 malych.

*Sondou zjistite ze planeta je na tom treba takhle:
zelezo: 25.000
kryst: 15.100
deuter: 2.100
energie: nas vubec nezajima

*Udelate rychly prepocet z hlavy :)
Dohromady to dela: 42.200 surovin, to vydelite dvema = 21.100.

*Staci, kdyz na tuhle planetu poslete 1 velky transporter, (nebo 5 malych), vice lodi je tedy zbytecnych!!! Zkonzumuji vam deuterium a proleti se zbytecne.
Radeji poslete jeste druhy utok, kdy predpokladejme ze na planete zbyde ta druha polovina - 21.100 /2 = 10.550 - staci dva male transportery.
Treti utok by tedy stacil provest 1 malym transporterem, posbirat jeste tech 5000...

*Vysledek:
Pokud by jste hloupe poslali vsechny lode, privezou vam dohromady 21.100.
Pokud si to spocitate, za temer stejnou dobu vam privezou 36.650 a jeste mate 3 male transportery pripravene utocit na jinou planetu...

*Shrnuti: Takze mate ted 3 letky, a zbyva vam jeste 3 malych transporteru na jiny, perspektivnejsi utok, nez se snazit vybrat nejakych 2000 surovin :)

Jeste bych mel zminit, ze urcite mnozstvi surovim se vleze do vsech lodi, nejen do transporteru... Napriklad kriznik pobere 800 surovin, bitevni lod 1500 atd... Zjistite to v hangaru kliknutim na obrazek lodi, v kolonce nakladovy prostor.


Špionáž
Vysilejte vzdycky radeji vice sond. Laicky řečeno: čím vice jich vyslete, tim vice informaci dostanete. Vysledek spionaze se pocita podle rozdilu urovni vyzkumu spionazni technologie. Vysvetlovat tohle moc nejde, je to tabulkova zalezitost aby jste porozumeli jak to funguje. Pri vyslani sondy stejne netusite jakou uroven oponent ma, proto se jich posila hnedkom vic, vzdy potrebujete zjistit mimo suroviny velikost LETKY a OBRANY !!!!! Pokud jedno z toho nevite, nikdy neposilejte utok!
Radeji si planetu poradne oskenujte vetsim mnozstvim sond. A ted ty tabulky :)

Základní počet sond pro zjištění druhu informací v připadě, že jsou oba hráči na stejné úrovni výzkumu špionážních technologií:

1 sonda - pouze zdroje
2 sondy - zdroje, letka
3 sondy - zdroje, letka, obrana
5 sondy - zdroje, letka, obrana, budovy
7 sondy - zdroje, letka, obrana, budovy, výzkum

Doporučuje se co nejdříve vynaleznout level 2, nejlépe pak 4.
Asi do levelu 11 je cena výzkumu relativně únosná, vyšší levely už jsou možná zbytečný luxus.

Počet sond, které je potřeba zaslat pro zjištěni kompletnich informaci, podle rozdilů mezi hráčovou a protivnikovou úrovni špionáže:

-3 rozdil : 1 sonda
-2 rozdil : 3 sondy
-1 rozdil : 6 sond
00 rozdil : 7 sond
+1 rozdil : 8 sond
+2 rozdil : 11 sond
+3 rozdil : 16 sond

Při provedené špionáži vždycky zjistíte množstvi zdrojů na planetě nebo měsici.
Pokud dojde ke kontrašpionáži, informace dostanete i při sestřelení vaších sond.

PS: Snad jsem to všechno správně pochopil a nenapsal tady nějaké hovadiny... Ale i kdyby, princip špionáže je poměrně zřejmý...

_/ _/ _/ _/ _/ _/ _/ _/ _/ _/ _/ _/ _/ _/ _/ _/ _/ _/ _/ _/

Ceny lodí a body za ně:

Typ loděKovKrystalyDeuteriumBody
Malý transportér:2.0002.00004
Velký transportér:6.0006.000012
Lehký stíhač:3.0001.00004
Těžký stíhač:6.0004.000010
Křižník:20.0007.0002.00029
Bitevní loď:45.00015.000060
Kolonizační loď:10.00020.00010.00040
Recyklátor:10.0006.0002.00018
Špionážní sonda:01.00001
Solární satelit:02.0005002
Bombardér:50.00025.00015.00090
Destroyer:60.00050.00015.000125
Deathstar:5.000.0004.000.0001.000.00010.000
Bitevní křížník:30.00040.00015.00085

Žádné komentáře: